August 30, 2010

Jiran - 80



Limerick, Ireland.

Ahad pagi kelmarin, ada tiga orang jiran aku (selang satu pintu) sedang mabuk dan masih lagi minum, berdiri betul-betul di hadapan rumah aku. Aku boleh nampak mereka di luar tapi mereka tak boleh nampak aku di dalam sebab langsir aku lace. So nampaklah adegan mabuk dan membaling basikal yang sedia ada di luar rumah aku tu. Dahlah dibalingnya basikal tu, dia jerit-jerit sambil ketawa. Bila dah buat sepah kat depan rumah aku tu, mereka bertiga beredar. 

Aku takut nak keluar. Mereka masih berada di rumah tu. So kebetulan pulak jiran hadapan rumah aku ni, seorang lelaki tua yang bernama 'Pat' telah buka pintu, jalan ke arah rumah aku, angkat basikal tersebut dan susun kembali ke tempat asal. Selesai berbuat demikian, dia terus masuk rumah. Dia sendiri pun takut dengan mereka bertiga tu. Tapi aku tabik 'Pat', dia jaga kami ni. 

Aku bukan terkilan pasal mabuk tu, tapi aku terkilan sebab dia kacau harta orang lain walaupun basikal tu bukan aku yang punya.

Tapi yang penting, 'Hidup Pat'

(Kami cuba meneka nama sebenar Pat. Patrick? Paterson?)