August 31, 2010

Alim- 81



Limerick, Ireland.

Today, hari pertama sekolah untuk Alim dan Widad. Widad jalan kaki ke sekolah. Adalah nak dekat satu kilometer kot. Aku tak hantar sebab dia kena belajar sebab kalau aku dah start kerja nanti, payah kena berhantar dan berjemput.

Aku hantar Alim pagi tadi. Jalan kaki je. Lebih kurang 10 minit berjalan. Sampai sekolah, ramai ibu bapa di ruang menunggu. Of course yang baru register dalam year 1 dan reception, muka syahdu. Tapi si Alim ni nampak relax je. Dia punyalah berani, cari head teacher dan tanya mana kelas. Aku berdiri kat tepi tu je. Teringat masa aku mengajar di UK dulu. Ibu bapa akan pandang cikgu macam nak telan. Tapi aku taklah nak telan cikgu Alim. 

Alim introduce diri dia kat semua kawan baru. Aku terpaksa beredar sebab pandangan mata dia seperti menyatakan, 'Mum, go home please'. Aku tau, dia mesti malu aku ada sebab parents kawan baru dia semuanya hantar kat pintu luar je. Aku hantar sampai pintu kelas. 'Okay fine, Alim. Am leaving,' I was thinking aloud. 

Dah besar anak aku. Am proud of you, my honey!