August 26, 2010

Apartment - 56

Limerick, Ireland.

Apartment aku ni tingkat bawah. Kat sini dipanggil apartment tapi kat Malaysia dipanggil townhouse. Aku tinggal di bawah dan ada satu couple di tingkat atas. Satu baris ada 3 tingkat bawah dan 3 tingkat atas. Kat depan rumah kami ni ada lagi satu baris. Sama juga ada enam tenants or owner. 

Apartment aku ni ada dua bilik. Masuk pintu depan ada satu ruang kecil di mana aku letakkan kasut dan arang. Ada satu lagi pintu nak masuk ke dalam rumah. Ruang tamu yang boleh dikatakan besar juga dan dapur yang kecil. Sebelah pintu dapur ada pintu lagi dan menghala ke arah tiga lagi pintu. Satu pintu ke toilet Satu pintu lagi ke bilik aku yang ada sliding door untuk keluar untuk sidai kain which yang tak perlu buat langsung sebab aku ada dryer. Satu pintu lagi menghala ke bilik Along, Widad and Alim. 

Semua tingkap double glazing. Even double glazing (dua cermin) pun masih terasa bisa sejuk. Lantai apartment ni lantai kayu tapi aku letak carpet sebab sejuk nak pijak kayu. Lupa pulak, ada lagi satu pintu ke bilik boiler. Boiler untuk air panas. Air paip sejuk sangat. Aku minum je air paip tu. Tapi tak boleh kalah air paip di UK. Air paip UK lagi sedap. Overall, apartment ni macam kotak empat segi panjang. 

Yang penting, pintu yang banyak. Tujuan supaya angin sejuk tak masuk ke dalam bilik lain.

Ahmad Albab!