September 11, 2012

Student Kelas ni Penuh

.
.
.
Heran aku.
Apa nak rebut masuk kelas aku tah.
Dah tahu kalau kelas aku memang banyak assignment.
Banyak ok.
Bukan takat dua atau tiga.
Tapi setiap  minggu ada assignment.
Masih nak gak masuk kelas ni.
Lantak kaulah.

yang tunduk2 tu kenapa. malulah konon. kalau kat belakang aku, kemain nak bergambar kan

salah sorang dari budak2 ni yang berlakon dalam IRIS

balik jom. kau nampak budak2 perempuan turun tangga belah kiri ni. well, bila dia nampak senior dia kat belah kanan, dia boleh siap tunduk2 tanda respect. jauh tu kot. seberang jalan. jap nak tunjuk betapa jauh kena tunduk tu

ha, ambik kau, yang kiri tu nampak senior dia kat sebelah kanan, sebelah parking keter yang paling kanan tu. kat sini, kalau tak respect dan tunduk hormat kat senior, siaplah kau. memang kena lesing kot.




Student aku ada yang buat gitu kat aku.
Ada yang tak buat.
Sebab dia tau, aku bukan orang Korea.


Ada sekali minggu lepas.
Masa aku baru balik dari opis.
Aku jalan pandang bawahlah of course.
Pastu bila aku dongak.
Dah nampak sorang budak lelaki ni tertunduk2 dari jauh.
Aku ingat kotlah dia respect senior dia kat belakang aku.
Tapi rupanya kat aku sebab bila dah dekat.
Dia masih duk tunduk lagi.


Hormat sungguh orang Korea ni kat orang tua seperti aku.
Bukan aku je.
Dia orang diajar hormat orang tua.
Dengan cara gitu.
Bayangkan sambil jalan sambil tunduk.
Camner tu ek!


Rupanya di sekolah rendah.
Atau di tadika.
Kanak-kanak diajar untuk tunduk hormat.
Sambil kedua belah telapak tangan diletakkan bertindih di perut.
Berhenti dan tunduk hormat.
Sambil cakap.
Anyeong haseyo.
Kagum.





P/S
Anak Melayu lagi bagus. lagi kagum.
Salam cium tangan orang tua lagi.
Mana ada negara yang buat gitu.
Sejak baby lagi diajar. tapi bila dah besar.
Dan bukan mahram tak perlu salam.
Tapi nampak wajah ikhlas sambil ucap salam.
Terus aku bangga jadi anak Melayu. wohey.






Pagi di Mohyeon.

***