January 31, 2013

Makan Kimchi Korea Boleh Kurus

.
.
.
Yez. Hari ni aku tak kerja. Esok pun aku tak kerja. Wohoo! Tak perlu nak daki bukit. Tak perlu nak mengah. Walaupun sejak kerja di Korea ni, aku jadi kurus. Semua ni gara-gara banyak berjalan dan makan kimchi. Nasib baik aku suka kimchi. Rupanya kimchi ni boleh buat orang kurus. Yay. Aku cuma suka kimchi kobis panjang. Kimchi radish tak gemar sangat sebab tak rasa sangat kekimchiannya. Silalah baca dari google khasiat kimchi ini.


Apalah pepagi buta citer pasal makan ni. Well, hari ni aku akan ke gwangju. Aku nak makan dwenjang jjigae. Mesti. Lantaklah kena jalan kaki ke Mohyeon dan naik bas ke gwangju. Semua tu aku rela demi nak makan dwenjang jjigae. Memang sedap walaupun portion sangatlah sikit bagi aku. Rasa nak order dua set je makanan tu tapi rasa macam malu pulak sebab macam lapar sangatlahkan. 


Esok pulak, aku ada date dengan profesor lain. Kami nak dinner. Kami akan ke Bundang. Aku nak makan samada octopus hidup atau pun nak makan belut bakar. Antara dua. Octopus hidup. Ya, di sini semuanya kena makan yang hidup2. Macam kita pilih ikan dalam akuarium dan lepas tu potong buat sashimi atau masak, cam tulah kita pilih octopus tu. Bukanlah makan hidup2 persay tapi bila potong tu, tentacle tu masih bergerak2. Orang Korea akan telan yang gerak2 tu lagi. Tapi ada lak kes mati sebab tentacle tu melekat kat tekak maka tercekik dan tak bernapaslah orang tu lalu mati. Kasihan. Oleh itu, jomlah kita tunggu octopus tu mati dulu baru kunyah walaupun masih bergerak2 lagi dalam mulut tu. Macam aku berani nak makankan!



Ya. Aku tahu. Makan makanan mentah seperti ikan dan sotong tu (like sushi) tu adalah makruh. Bukan jatuh haram. Maka boleh dimakan ya, anak2! Maksud, tidak berdosa kalau makan. Pepagi dah tarbiah!





ni yang aku selalu makan di emart gwangju. kiri bawah tu kimchi kobis panjang. memang sedap. sup kat belah kanan bawah tu ialah dwenjang jjigae. sikitkan! mana nak cukup dengan nasi dalam mangkuk kecik tu. yang rupa ikan tu ialah ikan kering masak sambal. memang best. jom, ke gwangju kita.







***