March 14, 2012

White Day

Baru aku tahu.
Hari ni ialah White Day.
Semua orang Korea lelaki.
Akan bagi gula-gula kepada teman gadis.
Sebagai tanda.
Saya sayang awak.

So tadi.
Ada dua student lelaki.
Bagi aku chuppa chup.
Aku ingatkan sengaja nak bagi.
So aku kata, tak apa.
Tapi dia insist juga.
Lepas tu dia cakap.
Saranghae, Profesor.

Aku pun jawab.
Na tu, saranghae.
Jawab kau.


So bagi mereka di sini.
Valentines day untuk perempuan bagi lelaki.
Cokelat je.
Perempuan tak dapat apa.
Tapi masa white day.
Perempuan dapat hadiah.
Gula-gula je pulak tu.

So tadi pulak.
Aku jalan balik malam.
Sebab lecture habis malam.
Aku jalan sorang of course.
Tak mahu jalan dengan student.
So aku jalan cepat.
Oleh kerana sejuk.
Aku pakai hood sekali.

Tiba-tiba.
Student yang bagi gula-gula.
Dan cakap, saranghae tu.
Dah tercegat berjalan sama.
Aku pun macam nak cakap.
'Kam chagia'
Lebih kurang dalam bahasa Melayu.
Oh pocot!

Yalah.
Dahlah malam buta.
Aku pakai hood.
So tak nampak.
Tiba-tiba ada je orang sebelah.
Cis.

Sampai hutan short cut tu.
Student tu pergi jalan lain sebab dia kata.
Dia ada dinner dengan kawan yang lain.
Aku pun jalan ke hutan sorang.
Tapi ada pulak student perempuan tengah tunggu aku.
Phew, kurang sikit takut.

Malas aku nak jalan jauh tu.
Sebab jauh sangat.
Sampai rumah.
Pegopa.
Masak nasi.
Goreng telur separuh mata.
Panaskan sambal ikan bilis.

Lupa nak bagi tau.
Beras Korea semuanya beras pulut.
So kalau masak camner pun.
Gerenti rasa pulut.
Kalau nak kaut dengan sudu.
Sure berketul.
Banyak gluten.
Gemuk orang tua niha.

Now, tengah se'eh.
Telan meteospasmyl.
Sebab dah rasa lain macam.





Seoul, Korea.

***