August 11, 2011

Budak Perempuan DiCulik, Budak Lelaki DiCekik



Baru teringat. Minggu lepas masa kami keluar ke downtown Kajang, kami terjumpa dengan sekumpulan ramai orang. As being me yang ingin tahu segala (agak busy body di situ), aku pun masuk di celah-celah orang ramai tu. Nak tahu gak ni. So aku ternampak, tiga orang sedang berdiri (dua perempuan dan seorang lelaki) dan dua orang sedang duduk (sorang lelaki remaja dan seorang perempuan remaja). Seorang perempuan berdiri sedang memegang tangan seorang lelaki remaja yang sedang duduk. Seorang lagi lelaki berdiri sedang mencekik lelaki remaja dengan menggunakan lengan tangan. Seorang perempuan berdiri sedang memegang tangan seorang perempuan remaja yang sedang duduk.



Ok penat nak describe. Aku ni kena masuk kelas description ni.




So meh aku sambung. 



Banyak sangkaan dalam kepala hotel aku ni. 

1. Lelaki remaja dan perempuan remaja ni sudah seluk poket lelaki dan perempuan tu?
2. Lelaki dan perempuan remaja tu bergaduh pasal rebut kerusi nak duduk? (what the hell?)
3. Perempuan dan lelaki berdiri tu nak menguji kekuatan? (hishhh)




So aku berdiri lebih dekat lagi di tempat adegan itu. Aliaa, Maisa dan Muhammad tak interested langsung tapi aku nak gak tahu. 




So salah seorang perempuan berdiri tu berkata dengan kuat.

Perempuan berdiri A: Awak panggil pengawal sana tu? (mengarah lelaki berdiri untuk memanggil pengawal yang sedang menjaga lalu lintas dan parking)

Fikiran aku: Salah orang dia panggil tu. Abaikan fikiran aku ni seketika.

Lelaki berdiri: Encik, tolong kami kejap. Sambil melambai dengan menggunakan tangan yang sedang memegang mobile phone (tengah call bapak polisi kot). 


Pengawal keselamatan aka pengawal jaga parking pun datang.



Pengawal: Kenapa puan?

Perempuan A: Ni anak saya (sambil tunjuk pada perempuan yang duduk). Dia dah hilang 3 hari dan tak balik-balik. Saya terjumpa pulak dia di sini, dengan budak lelaki ni (sambil perempuan itu memuncungkan bibir ke arah budak lelaki itu)....(budak lelaki ni aku tengok dah hampir biru muka dia kena cekik)



Fikiran aku: Taklah sampai biru tapi dah pucat lesi dek takut kena lengkung dek lelaki berdiri tadi. Dalam hati aku, silap hari bulan, jadi arwah kau nanti. Abaikan juga fikiran aku ni (atau kena kerat 18 masuk plastik dan sangkut kat atas tong tandas!).



Jom sambung cerita.


Sempat juga aku berfikir. Orang ramai yang berkerumun ni mesti sedang berfikir juga macam aku.


So aku assume mereka berkata dalam kepala hotel begini:


......................

Budak ni lari ke?

Budak lelaki ni colek budak perempuan ni ke?

Budak perempuan ni menggatal ikut lelaki ni ke?

Budak lelaki ni macam muka pecah pintu je.

Budak lelaki ni kurus macam baru hisap dadah je.

Eh, sempat pulak budak lelaki ni baca surat khabar. Dalam pada kena cekik tu pun boleh pegang paper tu lagi.

Surat khabar apa pulak dia baca ni ek?

Macam kosmo je. Entah-entah harian metro (no offense to those papers sebab memang tak memberi pengetahuan pun tapi beri jalan bagaimana nak larikan anak orang! mahap to those two papers).

Yang bangang sangat budak lelaki dan perempuan ni nak lari, kenapa nak duduk rehat dan santai kat downtown dan berhampiran dengan rumah? (agaknya rumah dia dekat situ je sebab tu terjumpa mak dan bapak dia).

Sempat kau minum kopi pulak ye!


.............



Itu dalam kepala hotel orang ramai yang menengok kejadian tu.

Tapi dalam kepala hotel aku pulak.


'Kalau salah sorang tu anak akulah, memang dah kena penendang dulu. Lepas tu aku akan sepak tapi taklah sampai ke telinga sebab kang pekak pulak. Memang nak dekuk je kepala dia tapi sakit jari aku. So aku ingat, aku capai apa je yang boleh dicapai dan bagi sedaz dua. Pastu baru bawa pergi balai.' Ini aku cakap dalam kepala hotel.



Hishh, panjangnya nak berfikir. OK, tadi tu kita pause dulu kejadian tu.




Now sambung balik.



Pengawal: Saya tak boleh buat apa, puan. Puan bawa je ke balai.


Aku (kepala hotel aku): Memanglah kau tak boleh buat apa. Kau cuma pengawal je kot. Buat partime pengawal. Tapi bagus gak ada saksi untuk kejadian mencekik sampai biru tu.




Yang paling tak best. 


Aku malas nak dengar lagi dah sebab ni macam drama yang biasa aku tengok di merata. Jangan bagi muka. Bagi penyepak je.



Aku pun beredar (sebab tak ada kejadian yang thrill seperti pengsan atau darah meleleh atau meraung ketangkutan). Sangat bosan punya kejadian.


Terus dalam kepala hotel jadi kosong.


Panas betul kat downtown ni dan tak boleh nak berfikir lagi dah.





***