August 29, 2011

Bagaimana Jika Aku Rindu?



Esok raya. Persoalannya. Bagaimana jika aku rindu? Ya. Bagaimana? Bagaimana nak buat jika aku rindu akan bulan ramadan ini? Belum tentu aku akan temui ramadan pada tahun hadapan. Bulan ramadan ni dapat membuatkan fikiran aku tenang. Tak perlu nak serabut. Aku tau. Semua orang akan rasa sebegitu. Tapi aku ingat, masa aku kecil dulu, aku tak rasa pun begini. Mungkin masa kecil cuma ingat nak raya aje. 

Kau tengok. TV1 ni, ada takbir raya dari budak-budak kecil lelaki. Mak ai, sejuk hati mak bapak dia orang ni. Suara budak tu dah lah sedap. Muka semuanya bersih. Semua duduk without fidgeting pun. Bagus betul budak-budak ini. Terus aku haru. Terus sebak. Terus nak masukkan Alim ke sekolah Tahfiz.


Teringat mak dan abah. Rindu pada Mak dan Abah. Mak akan kepenatan bila malam raya sebab siangnya mak dah masak rendang dalam kawah besar. Abah pula akan sibuk membeli barangan yang tak cukup. Masa ni baru nampak abah senyum. Abah yang sentiasa serious akan senyum pada sehari sebelum raya dan pada hari raya. 


Mak akan tidur awal malam tu tapi tengah malam dia akan bangun untuk sediakan apa yang patut. Pagi raya, mak akan masak kuah lodeh dan kuah kacang. Kami adik beradik akan sediakan kuih dalam balang. 


Kenapa aku tak buat begitu ye? Kenapa aku tak masak rendang dalam kawah besar. In fact, aku cuma masak rendang dalam kuali Bradford je (kuali dibeli di Bradford dulu! Macam tak ada kuali di Malaysiakan!). Kenapa aku tak bangun tengah malam untuk mengemas rumah (eh, rumah aku kecil gilos. 10  minit sudah siap untuk kemas satu rumah). Kenapa aku tak masak lodeh dan kuah kacang di pagi raya? (eh, aku memang akan masak esok pagi. Tahun lepas dimaafkan sebab tiada di Malaysia). Kenapa aku tak pengsan kepenatan bila malam raya? (sebab aku dah tidur awal pagi lepas subuh. muahahahha. Sangatlah mengantuk pagi tadi!). 


Aku memang kagum dengan kekuatan Mak. Aku juga kagum dengan ketangkasan Abah. 


Selain rindu pada ramadan kali ini, aku jua rindu pada Mak dan Abah. 


Aku doakan Mak dan Abah ditempatkan bersama orang yang beriman.


Aku doakan aku akan ketemu dengan ramadan lagi. 


Adakah ini ramadan terakhir aku? 


Insyaallah, jika diizinkan, aku akan temui ramadan lagi tahun hadapan.





***