June 19, 2013

Muhammad, Kawan Dia dan Santau

.
.
.

Muhammad cerita. Masa test 2 di kolej dia ritu, kawan dia dapat markah rendah. Maka, Muhammad temankan kawan dia untuk berjumpa dengan lecturer. Lecturer tu pulak memang silaplah sebab mainkan bebudak lurus bendul ni. Gulp. 



Kawan Muhammad tanya lecturer. Kenapa dia tidak dibenarkan buat semula test 2 sedangkan dia dah pergi jumpa lecturer tu dan lecturer tu pun dah janji nak buat test tu. Lecturer tu pulak dengan suara perli, mengatakan markah dah pun dihantar ke UPM. Ya, Muhammad dan kawan2 dia ni pelajar UPM ye kengkawan. Jangan kau tak percaya. Dia dan kawan dia ni ambil Computer Science. Diploma. Kena buat di kolej swasta sebab kalau nak buat di UPM campus kena pergi ke Bintulu. 


So, berbalik pada cerita tu. Kawan Muhammad ni marahlah. Dia bangun dan tendang kerusi. Dia marah sebab janji diberi peluang buat test tapi lecturer mungkir. Janji tak kota tu. Eh, macam pernah dengar je ayat ni. Ok, lepas dah tendang kerusi, lecturer tu takut. Mesti dia fikir, dia sure mati katak dihempap kerusi. Taklah, kawan Muhammad tak buat gitu malah dia terlampau geram, dia terus keluarkan fon dan ambil gambar lecturer tu yang tengah terkejut.




Lecturer: Awak ambil gambar saya nak buat apa?

Kawan Muhammad: Saya nak santau, Miss.

Lecturer: (menggelupur ketangkutan (ketakutan)).





Mereka pun beredar.


Sampai di kedai kopi, Muhammad dan kawan yang lain pun bertanya kawan Muhammad yang ambil gambar tu.



Muhammad: Kau nak santau Miss tu ke?

Kawan Muhammad: Mana aku tau hal santau menyantau ni. Aku tengah marah dan itu je yang aku boleh buat.

Muhammad: Kau tahu ke mana nak pergi kalau menyantau ni?

Kawan Muhammad: Aku pun tak tahu. Kau tahu mana tempatnya ke? Jom kita pergi.

Muhammad: Oi, aku sendiri pun tak tahu apa ke benda santau tu.




Kawan Muhammad termenung kejap. Santau tak menjadi. Dia akan fikir strategi lain kalau dia fail paper ni.



Toreh tayar kereta?
Cabut tayar kereta dan jual?
Lukis bunga atas kereta?


Semua ni bermain di kepala kawan Muhammad tu kini. Kemungkinan tu ada. Sementara itu, jauh kelihatan lecturer tu sedang membeli-belah sambil ketawa di Giant.





***