May 9, 2012

Kelas Korea

.
.
.
Semalam aku tak ada kelas.
Ada enam student aku kena attend kursus army (tentera) untuk sehari.
Dari pagi ke petang.
So aku cancel class.
Lebih separuh tak ada kot.

Baru aku tahu.
Kalau dah pernah masuk army (tentera) selama dua tahun tu.
Mesti hadir kursus untuk sehari dalam setahun.
Untuk lagi 10 tahun.
Nak bagi ingat camner pegang senjata kot.

Kalau student uni, cuma sehari setahun.
Tapi kalau dah bekerja, kena pergi 3 hari dua malam dalam setahun.
Kalau tak pergi, memang kena masuk penjara.
Kata mereka, biasanya nak buat persediaan jika berlaku perang.

Aku cakap dalam hati.
Kalau nak perang pun dengan Korea utara tu.
Tunggu aku balik Malaya.

Aku cakap dalam hati lagi.
Kalau Korea utara nak try senjata baru ke arah Korea selatan.
Tunggu aku balik Malaya dulu ye.

Kesimpulan.
Aku tak pergi kelas Korea jugak.
Sebab malas nak tunggu bas.
Malas nak daki bukit ke fakulti.
Sure songsengnim tu kedu sebab aku dan Widad tak pergi kelas.


Seoul, Korea

***