September 30, 2016

Resepi Bayam Korea

.
.
.
Pagi ni 19 darjah.
Sejuk sikit.

By the way.
Dulu aku pernah bagi resepi bayam Korea di sini.
Tapi aku sendiri pun lupa entah bila.
Maka, marilah kita cuba buat.
Boleh disimpan dari fridge untuk makan seminggu.

BAYAM KOREA

Bahan-bahannya:
Bayam - 2 ikat
Olive oil/ Sesame oil/ Apa je minyak - 3 sudu besar
Soya sauce cair - 2 sudu
Bawang putih cop - 2 ulas
Bijan (sudah digoreng kering, separuh tumbuk lebih lemak-ni aku terbeli yang tak tumbuk)

Cara-cara
1. Rendam bayam bagi hilang semua pasir.
2. Celur bayam dalam air panas.
3. Keluarkan dan tos dalam air sejuk.
4. Perah semua air dari bayam.
5. Campur semua bahan-bahan di atas.
6. Gaul.
7. Boleh simpan dalam peti sejuk dan makan untuk seminggu.
8. Tarra.

beginilah rupa bayam Korea. Pendek je dan sehelai-sehelai je. potong yang bahagian bawah tu, dah settle boleh basuh

rendam bayam supaya tak ada pasir. bawah tu ada besen so rendam jap dan tukar air beberapa kali sebab banyak pasir. bayam korea memang gini. sehelai sehelai dan batang pendek. ni pun aku kerat satu inci je dari bawah.

celur bayam

setelah celur terus lalukan ke air sejuk. air sini sejuk so no problem

perah semua bayam tu. pasti hilang semua air tadi

letak minyak olive oil/minyak bijan (lupa amik gambar), sesame seed (sudah digoreng kering, patutnya yang hampir hancur baru lemak dan soya sauce cair

letak chop bawang putih. ni aku beli yang dah siap. satu sudu kecik/dua ulas

gaulkan semua bahan tadi dan bayam

tara. minum dengan ephyra. hahah 

ni lunch aku. nasi with sambal udang petai semalam dan potong baby tomato, bayam korea dan ephyra. oh lupa aku makan dengan sambal bilis garing che'nor. lupa letak gambar





Yongin, Korea


***