January 26, 2012

Alim And Hostel


Itulah susahnya kalau ada anak British ni. Bukan totally British heh. Budak ni dibesarkan dalam suasana British. 7 tahun sudah memadai. So perbualan semalam melalui telefon dirakam.


Alim: Mum, have you thought about it yet?

Mum: Yeah. I already told you that no question ask after I made my decision.

Alim: Okay (suara syahdu).

Mum: You can go to that school but no hostel. Your father is going to take you to school and pick you up by the end of the day.

Alim: But why, mum?

Mum: What did I say? No question ask.

Alim: Mum, why Along, Abang Aiman, Kakak, Abang Mamat and Widad got their freedom and I don't.

Mum: What do you mean by freedom? (mana pulak budak ni dapat perkataan freedom and also kenapa dengan freedom related with hostel?).

Alim: Abang Aiman went to England on his own.

Mum: How old was Abang Aiman at that time?

Alim: 18.

Mum: Well, obviously. How old are you now?

Alim: 13

Mum: See, you are not old enough.

Alim: But I am a teenager now, mum!

Mum: Still no hostel.

Alim: What about Widad. She went to UiTM now.

Mum: How old was Widad last year?

Alim: 17

Mum: See

Alim: What about Kakak? You let her go to UiTM Dungun.

Mum: How old was Kakak at that time?

Alim: 17

Mum: Well.

Alim: But, Mum. Why can't I stay in the hostel?

Mum: If Maahad, I will let you. But that school is only like a normal school. It is not even a selected school (no offense to all!).

Alim: Still, Mum. Why won't you let me stay in the hostel? Let me have the freedom to choose!

Mum: (nak kena pelangkung budak ni kang! Nak argue dengan aku!). When you are 16, you can stay in the hostel. Like Abang Mamat did when he was at Teknik school.

Alim: (senyap. tengah sedih ler tu). OK (suara nak negotiate lagi!).


In the end, memang aku dah put my foot down. Tak boleh tinggal di hostel. No matter apa sekolah pun. Kalau form 4, memang aku bagi. Kalau sekolah agama, memang aku bagi.


Kisahnya, Alim ni nak duduk hostel. Semua kawan-kawan dia dah masuk sekolah yang berasrama. Dia tinggal terkonteng-konteng sorang di sekolah sekarang. Tapi Mum dia tak bagi aka aku lah. Ni dia tengah proses merajuk dan tak puas hati. Dia masih nak negotiate dengan aku dan reason yang aku bagi pun dia tak nak pakai.


Itulah bahananya bila anak dibesarkan di sekolah di Britain. Anak orang lain elok je aku tengok. Tinggal lama di luar negara pun masih ikut budaya Melayu. Bagi aku, ikut budaya orang Melayu iaitu terima keputusan tanpa banyak soal. Anak aku ni, bukan main nak reason yang boleh masuk akal dia je. Biasanya kalau berbual dengan dia, perkataan akhir adalah dari aku. Aku akan cakap yang semua keputusan adalah di tangan orang dewasa dan semua keputusan adalah dari aku. Nak jugak guna kuasa vito aku ni.


Aku rasa si Alim ni dah belajar kursus Assertiveness di England dulu. Dia memang berani tampil ke depan dan always bagi pendapat no matter perkara tu cuma perkara kecil je.



Also, dia rasa dia dah ketinggalan berbanding dengan adik beradik lain kerana orang lain semua dah dewasa dan dia masih lagi kanak-kanak. So dia nak sama level dengan orang lain.



Payah budak Melayu berlagak omputih ni.




P/S
Senario ungkitan oleh Alim.

Along masuk asrama masa umur 13 tahun (form 1)
Aiman pergi England sendiri dan tinggal sendiri masa umur 18
Maisarah masuk Uitm masa umur 17
Muhammad masuk hostel sekolah teknik masa umur 16 (tapi empat hari je duduk hostel dan lepas tu call aku nak balik rumah. ampeh!)
Widad masuk UiTM masa umur 17
So Alim nak lebih dari adik beradik lain. Ceh






Nilah budak Melayu-berlagak-omputih-yang-nak-sangat-cepat-jadi-dewasa (belah kanan tu budak berlagak yer. kiri tu aku, melayu tulen)
   
***