October 13, 2010

Kubur

Radford Grove Lane, Nottingham.

Setiap pagi, aku akan ke tingkap dan melihat suasana yang tenang di taman di hadapan rumah aku. Aku akan mengira berapa kubur yang ada. 10 semuanya. Aku terfikir perlukah aku masuk ke dalam itu dan mengira dengan betul berapa yang ada? Hmm, tidak perlu sebab itu bukan kubur saudara mara aku pun. Setiap hari juga ramai orang akan berjalan sambil bersenam dengan anjing-anjing yang jinak. Anjing-anjing itu pun nampak sangat gembira sambil melompat-lompat dan berkejar-kejaran di dalam taman itu. Kadangkala hingga 30 ekor anjing yang kelihatan. Dalam hati aku, aku terfikir, kasih sayang yang sangat utuh di antara manusia dan anjing.

Bila malam, bau taik anjing akan sampai ke lubang surat aku. 

Memang sah nak kena baling batu anjing-anjing tu, bersama dengan tuan anjing tu sekali!


***