September 6, 2011

Dua Kanaks Plus Kurang Stress?



Kanak 5 aka Widad, trial SPM hari ni. 


Ya. Dia kena buat juga SPM walaupun results O-Level dia memang kira tak perlu nak buat SPM lagi dah. 


Tapi Widad perlu ada Bahasa Melayu untuk hidup di Malaysia. So aku cakap, buat je the best. Kalau semua credit pun tak apa. No pressure here. Muahahahha. OK fine, Widad akan cakap, tak sekolah for two years and baru balik Malaysia for 2 bulan setengah, mesti tak akan dapat results yang baik for SPM (banyak punya alasan awak ye!). So, just the bahasa Melayu paper perlu dipressurekan. Sila.




Kanak 6 aka Alim akan UPSR minggu depan. 


Aku dah pesan pada dia. Buat je mana mampu. 


Mum will never blame you for the results. Lagi pun, baru sekolah 2 bulan setengah sejak balik Malaysia. So aku tak expect pelajaran yang bertahun dibuat dalam masa sekejap tu.


No worries, honey! Mummy will still love you no matter what!


Persoalan: Kenapa Widad tak boleh bagi alasan for her not being in Malaysia and Alim pulak, aku yang bagi alasan untuk dia. Hmm, memang tak adil DrNotts. Oii, Alim budak tecit, hokey! Heh.






Aku?

Aku tak stress pulak kali ni. Aku dah stress dari anak nombor 1 hingga 6. Eh, macam semua kanaks je ni.

Kiranya dah penat nak stress lagi ni.

Tapi perlu jugak kadangkala.



Ini senarai stress aku sebelum ini:

Dari Aliaa (for her UPSR, PMR, A-level, Bachelor Degree, Masters and now PhD)- nasib baik kanak ni tak ambil SPM (phew!)

Dari Aiman (for his UPSR, O-Level, National Diploma, Higher National Diploma) - nasiblah kanak ni tak ambil PMR dan SPM (phew lagi!)

Dari Maisarah (for her O-Level, Diploma, Bachelor Degree) - sangat nasib baik sebab kanak ni tak ambil UPSR, PMR dan SPM (sangat phew!)

Dari Muhammad (for his PMR, SPM, Diploma) - nasiblah kanak ni tak ambil UPSR (amat phew!)

Dari Widad (for her UPSR, PMR, O-Level).

Dari Alim (for all his ujians and end of year exams).




As for the coming exams for all the kids, aku akan fikir samada nak stress atau pun tidak. Boleh? Itu lain punya stress. Lain hari boleh fikir.



As for now, aku tak mahu fikir lagi dah. Dah tuo makcik niha! (slang nogori kalau boleh!)



So Widad. Selamatlah awak kerana tidak dipaster oleh Ibu.

So Alim. I know you will do your best and I know you don't want Mummy to worry.





Alim actually sudah berbisik pada aku masa raya ritu. Kalau dia dapat good results, aku perlu bawa dia outing. Like Widad yang aku akan bawa ke Brunei nanti sebagai hadiah O-Level dia. So, aku cakap pada Alim, kita ke Singapore sudah (sebab dekat). Or kita ke Indonesia (boleh beli telekung sekali. hehe). 




Kadang-kadang, rasa nak cakap je dengan anak-anak aku ni. 


Dah merata dunia aku bawa berjalan, still nak keluar negara lagi?


Oiii, Sabah dan Sarawak pun awak semua belum sampai hokey!


Hmm, suddenly aku bawa Alim ke Sabah pun okay kan. For his UPSR results nanti. 






Aku ingat nak bawa cucu aku si Lana for the next stay abroad. Rasanya menangis tak mak pak dia?


***