May 25, 2011

Pagar Depan Rumah Dibuka



Setelah hampir setahun tinggal di rumah ini, akhirnya pagar depan rumah dibuka orang. Ada orang mesin rumput rupanya. Padang di kawasan kubur dan church tu telah dibuka supaya mesin rumput berupa motor tu boleh masuk. Rasanya nak suruh je orang tu mesin rumput yang setinggi dua kaki di backyard aku itu . Tapi manalah boleh nak masuk motor tu sekalikan! 

Kalau pagar dah buka, of courselah aku begitu teruja nak masuk. Sebab beberapa langkah je pun. Tapi bila masuk tu kenalah hati-hati sebab di situ memang tempat ternak tahi henjeng. Nak jalan pun kena jengket dan berhati-hati. So aku berjaya masuk dalam 20 langkah aje pun sebab dah tak sanggup nak jengket lagi dah. Masuk pun sebab nak ambil gambar. 

Ni contoh epitaph. Bayangkan aku ada tulis satu paper mengenai epitaph. Bayangkan juga bagaimana aku buat data collection tu. Aku kena pergi kubur of course. Eh, student aku yang pergi. Apa guna ada researcher kalau tak suruh pergi hingga ke kubur kan!


Jom kita masuk.



 Toleh kanan ada kubur itu.

 Jap. Tu pintu merah rumah aku. Kanaks sedang tunggu. Angin tengah kuat masa ni.


Ada dua di situ.


Ada tiga pula.


Ada banyak rupanya.


 Beberapa langkah ada lagi.


 Ni contoh epitaph. Aku nak tahu siapa yang tertanam di sini. Ada dua kah di satu liang?


Contoh kedua.




Sudah. Kami pun keluar dari situ. Susah nak jalan bila berada di sini. Bayangkan setiap petang memang ada saja orang yang akan berkelah atau keluar membawa anjing jalan. Tapi mana yang pandai tu, mereka akan kutip balik semua tahi yang henjeng mereka tinggalkan. Mana yang langsung tak kisah tu, mereka biarkan saja. Kenapa kawasan begini begitu kotor? 


Tapi still tak faham kenapa mesti berkelah di sini.




Jasper, where art thou?








Radford Grove Lane, Nottingham.

***