August 12, 2013

Si Baju Merah

.
.
.

Hari raya ke 5. Semua umat Islam sambut dengan penuh kegembiraan dan kesyukuran. Aku? Opkoz aku gembira sebab anak-anak semua ada bersama aku. Tipu. Bukan semua. Yelah. Kalau dah kawin tu, takkan nak paksa raya dengan aku kan. Dah sure mereka bergaduh nanti anak beranak. Maka, aku tak campur dengan anak2 yang dah kawin. 


To cut short. Raya terbest. Akulah yang bersorak gembira bila pengumuman raya. Aku juga yang bersorak gembira masa isytihar puasa ritu. Suara aku je dengar kat vista ni. Tak sedar diri dah tua tapi nak gak bersorak sambil tepuk tangan. Excited giler kot.


First raya dah kunjung semua rumah makcik dan pakcik aku. Dari 11 adik beradik mak aku, cuma yang hidup ada separuh je kot. Tapi hari pertama dah kunjung 6 rumah makcik dan pakcik tak kira hidup atau yang dah meninggal. Nasib baik semua masih ingat kat aku lagi sedangkan aku sememang bukan anak buah yang glamour masa kecil. Tapi aku kagum dengan daya ingatan mereka. Makcik aku yang hidup dan paling tua berumur 82 tahun dan yang bongsu dan hidup 65 tahun. 


Makan? Opkoz, makan sampai tak hengat dunia. Rendang aku makan macam makan kuaci je. Yakni, sepit rambut depan ke belakang sambil mata pandang ke atas dan juling. Yup, juling makan rendang. Dari rendang campur hingga rendang daging biasa. Semua aku telan. 


Baju raya? Semestinya syantek. Hari pertama dah pakai merah menyala. Eh, mungkin sebab itulah makcik dan pakcik aku kenal aku. Sebab jubah merah menyala aku tu. Sigh! 


Muhammad kerja on the first day of raya. Kesian dia. Tapi dia happy je. Sebab dia cakap dia boleh raya dengan pramugari yang syantek syantek. Cis. Itu je alasan dia rupanya. 



Inilah cerita raya aku. 


P/S Aku beli 15 bekas tat nenas dari Perak. Sangat sedap. Kami dah makan 8 bekas kot. Hahahhah. 


***