August 12, 2013

.
.
.
Memang betullah kata orang. Menabung di tabung haji dari kecil. Memang pun menabung dari kecil tapi adakah kita sudah daftar haji? Menabung dan daftar haji adalah dua perkara yang berlainan. Boleh menabung banyak2 tapi kalau tak daftar, tak boleh pergi haji ikut tabung haji. Kalau nak pergi sendiri bolehlah kot. 



Maka ceritanya. Widad baru daftar hari ini. Maksudnya dah menabung tapi baru daftar hari ini. So ikutkan tarikh dia layak untuk ikut tabung haji untuk menunaikan haji ialah lagi 53 tahun akan datang. So jom kita campur umur dia. Now dia 19 tahun. Campur dengan 53 tahun. Maka dia akan tunai haji masa umur dia 72 tahun. Hmm. Kalau duit terlebih lagi, bolehlah pergi yang private punya. Yakni paling kurang pun 100k. Boleh pergi 2 minggu. Buat yang wajib. Samalah seperti orang pakistan buat haji dari UK. Pergi dua minggu je kot. 



Persoalan sekarang. Adakah kita semua sudah daftar haji? Silalah beramai2 guna duit raya anak2 untuk daftar haji anak2. Cuma RM1300 ringgit dalam tabung haji untuk membolehkan anak kita mendaftar. Yang kita punya, dah sure daftar kan! Dah ke?




Tak lama lagi, kalau daftar haji di tabung haji, kena tunggu 100 tahun.


***