October 3, 2011

Penunggang Motor Di Tengah Malam



Minggu lepas aku ada lecture malam dan habis at 11.30. So aku ni seperti biasa akan menguncikan diri aku dalam kereta tu. Ya, sangat penakut! Sampai di traffic light berhampiran Vista, aku pun nampak ada satu motor ni. Perempuan. Aku selalu ingatkan diri aku yang kalau drive malam, jangan sesekali tengok wajah orang naik kereta atau motor. Self explanatory!




Sampai di traffic light, motor  tu seperti nak berhenti. Tengah jalan hokey. Nasib aku tak langgar motor tu. Dahlah perempuan. Ingat DrNotts, jangan tengok muka penunggang motor tu. 




Tapi apakan daya sebab bila motor tu berhenti di tengah jalan, of courselah aku brake dan of courselah aku ternampak wajah perempuan yang sedang tersenyum menghala ke arah aku sedangkan aku tengok cermin, tiada orang lain di belakang aku pun. Tiada kereta. Tiada motor lain. OK, tiada segala. 





Dalam hati aku. 'Apa senyum-senyum tengah malam ni!'






   
***