March 11, 2011

Jejaka Polis Itu



Baru aku teringat, masa cruise ke Belgium ritu, aku agak mabuk laut sikit masa perjalanan pergi. So aku tidur awal. Tepat pukul 2.30 pagi, pintu cabin aku diketuk dengan kuat. Seperti biasa, aku yang agak terkejut sempat jugak berfikir, kenapa kat cabin pun ada orang nak ketuk. Otomatik aku tanya, 'Who is it?'. Belum sempat dia jawab, pintu dah dibuka oleh orang tu. Chais, dia ada kunci rupanya. Nak kidnap aku dan anak-anak aku ke? Rupa-rupanya,



Jejaka Polis: I am the cruise police (suara kuat hokey!)

Aku: Yeah? (dalam otak aku terfikir lagi, aku ada buat salah ke? Am I a drug dealer?)

Jejaka Polis: Are you a medical doctor?

Aku:  (Hesitate kejap sambil pisat-pisat bangun and whats with the medical doctor?). Sorry no. I am a philosophy doctor (masa ni sempat lagi terfikir, kalaulah aku medical doctor, kan ke bangga sekejap walau seminit dua)

Jejaka Polis: Its alright then. Sorry to disturb you. 

Aku: (Sorry kata kau! Kau dah ketuk pintu cabin dengan kuat dan dengan suara kuat, pastu aku sendiri buat conclusion tentang kenapa kau datang, kau boleh kata sorry je!). 



Masalah betullah polis ni. Terus aku tak boleh tidur dalam sejam lepas tu. Perkataan dan ayat bermain dalam otak aku. Ada orang sakit tenat ke? Ada orang hampir mati ke? Kalau aku betul-betul medical doctor, kan ke haru kalau dia mati masa aku tengah rawat dia dengan tak ada facilities yang cukup?  Pastu, aku kena saman dek keluarga si mati tu! So ada hikmah bukan medical doctor!


Actually, dia orang dapat detect nama aku dari online ticket reservation, di mana  nama  aku ada dr di hadapan. Padan muka aku. Dah kena ganggu mabuk laut! Lain kali kena letak awalan HRH. Baru jadi empunya cruise tu. What the helilujah!






Belgium Cruise

***