November 8, 2011

Silalah Salute



Memang aku salute kawan aku yang sorang ni. Dia hampir sebaya dengan aku tapi since lately ni dia dah hampir ke tahap depress, dia decided to go for pension. Agak terkejut di situ tapi dia yang memang kuat semangat, telah buat keputusan untuk submit borang pencen. 



Aku memang ada mengalami apa yang dia alami. That was in 2009 and early 2010. At that time, aku punya perasaan memang dah sampai tahap resah. Aku tak boleh buat kerja. Aku tak boleh tulis paper. Aku stress. Aku hampir ke arah depress. 



Aku tak boleh pergi kerja dalam keadaan tenang. Aku tak boleh berfikir. Aku fed-up. Aku fed-up tahap tepu. Aku tak mahu bercakap dengan orang lain. Aku tak boleh buat apa lagi. 




Masa tu memang waktu kritikal bagi aku. Semua ni gara-gara kerja yang semakin banyak. Tapi masa nilah yang aku rasa aku kena buat sesuatu. 




Aku buat plan. Aku kena keluar dari ruang angkasa kerja. Aku harus fikir cepat untuk hidupkan diri aku dari kancah stress tak bertempat ni. 




Ya, I was on anti-depressant. Tapi aku tak makan pun ubat tu. In fact, aku jumpa ubat lain yang boleh buat aku lebih bagus. I became mellow. I found something else. Besides minta doa pada Tuhan untuk kuatkan semangat aku untuk kerja serta mengaji, aku jumpa perkara lain jua.




Thanks to the Korean dramas and movies. I live. 





Now?





My friends mengalami hal yang sama dengan aku. Dah tiga orang aku jumpa mengadu hal dengan aku. Aku cuma dapat berikan pandangan tapi bukan nasihat. 





So sorang akan cuti setahun untuk rehat. Sorang lagi terus pencen. Sorang lagi masih terawang-awang. Aku takut dia hilang terus di awangan tu. Nauzubillah!






So to all of you academicians out there, tough luck! (Especially to academicians with PhD holders! Kepala hotel sudah luka parah tu!)





Find something that you like besides work. Get a hobby. Then hopefully, you are happy with your work! Insyaallah.





***