November 17, 2011

Alim



Budak umur 12 tahun, si Alim ni baru dapat results UPSR pagi tadi. Well, aku dah pesan pada dia supaya jangan kecewa kalau tak dapat 5A since pergi sekolah di Malaysia pun dua bulan dan terus ambik exam UPSR (anak orang lain pun kalau pergi sekolah dua bulan sebelum exam pun dapat 5A.oit, this is not a good example. please delete). So budak ni yang sejibik macam si Aliaa (ya, jom kita sekeh budak Aliaa ni) masa kecik-kecik iaitu kecewa tak tentu arah sedangkan baru ambik UPSR kot!


So aku pun cuba pujuk dia.



Aku: Well honey, congrats to you. Well done. 

Alim: Yeah (suara lentok sedih).

Aku: Its okay. No matter what, you did a good job there (hissh budak ni dah stress kecik2 ni)

Alim: Yeah (lebih lagi lentok)

Aku: You have to bear in mind, your first language when you were a baby would definitely be English and you never uttered (or rarely) a single Malay word previously (except the words 'nak tekan', since you really wanted to press the thing on the video). 

Alim: I know, mum!

Aku: (syahdu betul budak ni. ni baru UPSR. Kalau buat PhD gini, memang kojol aku dulu sebab stress tengok dia stress). 

Aku: Did you know that your first word when you were a baby was an English word. 

Alim: Really, mum? (dah macam bangga dan motivated sikit). What was the word mum?

Aku: SCHIZOPHRENIA (aku tipu)

Alim: Really, mum? I was really clever at that time?

Aku: You were clever at that time and still is.

Alim: Why did I say that word, mum? (dia memang tak percaya kata aku tapi dia play along je)

Aku: Maybe because of Abang Mamat?

Alim: Yeah, thats right. Definitely because of Abang Mamat and Widad and Abang Aiman.

Aku: (Phew lega. Dia dah boleh sengih dan senyum dari stress dapat result tu. Tipu pun okay gak sekali sekala. Kesian abang dan kakak dia yang dianggap schizo aka gilo)



Actually Alim dapat 3A, 1B dan 1C
C ialah pemahaman yang aku sendiri tak faham dan sure tak boleh nak jawab.
B ialah Science.
Karangan boleh dapat A. Memang terkejuz di situ.


Dia dah okay now. Petang ni dia pergi hari anugerah sekolah dia. Dia dapat pelajar terbaik for English. Kalau dia tak dapat hadiah tu, sure dia dah meraung. 


Aku kini lega. Bukan kerana tipu. Tapi ada sikit-sikit kerana menipu.



Heh.



***