October 6, 2016

Sejuk Juga

.
.
.
Bila jauh dari comfort zone yakni di Malaysia, aku punya banyak masa. Walaupun aku ni bukan jenis yang suka berjalan or never mind nak explore tempat orang, aku tetap kagum dan bersyukur dengan keadaan yang aku alami sekarang. 


Dalam pada aku mengelak dari berjalan kaki di Malaysia, aku jalan kaki tiap hari di sini. Bright side - aku jadi aktip sebab kiranya macam exercise. Tak kurus gak. Sigh.


Dalam pada aku agak malas nak masak di Malaysia (walaupun kena masak untuk Alim je) sebab restoran punyalah belambak, aku tetap kena masak untuk aku dan Alim kat sini walaupun cuma lauk simple giler. Bright side - aku boleh diet sebab dah macam tak lalu makan masakan sendiri. Still tak kurus gak. Double sigh.


Banyak lagi yang boleh nak cerita. Kalau kat Malaysia asyik nak rushing. Entah nak kejar apa aku sendiri tak paham. Sedangkan aku bukan jenis suka keluar rumah pun kecuali kerja. Itupun, kalau keluar family outing, keluar pukul 10 (tolong orang kat mall bukak kedai), pastu sure balik pukul 2 or 3 sebab malas nak zuhur kat sana. So gegas balik rumah. Ekceli bukan apa, kalau keluar pun, aku bukan jenis larat nak jalan lama. Apatah lagi berdiri lama. Dah tuo.


Here, I can walk like nearly 2km or so tiap hari. Memang aku sendiri kagum dengan diri aku. Kalau ada kerja di Samsung yakni yang atas gunung tu, aku dah sure hilang entah baper kalori sehari (walaupun tambah banyak entah apa kalori bila makan). Tiap kali  naik gunung kerja samsung tu, aku sure menyesal cam nak giler. Ngapalah tempah bencana naik gunung tiap hari. Alahai. Tapi bila kenangkan bila lagi nak bersenam (sebenarnya sebab samsung bayar mahal giler), aku gagahkan juga. 


Kat sini, aku tidur pukul 9 malam. Semua tingkap buka. Sebab cuaca masih ok lagi. Malam lebih kurang 13 darjah paling kurang. So kira sedaplah tidur. Cam airkon sejuk gitu. Bangun otomatik dah sure pukul 5 pagi. 8 jam dah kot tidur. Elderly memang kena tidur banyak. heh. So bangun je, dah sure kena kejutkan budak tu nak solat subuh. Pastu boleh dia tidur balik hingga 11 pagi. Hishhh boleh je lelap mata dia tu (Alim, whats wrong with you!!)


Alim kat Malaysia now. Budak nak SPM tapi entah bila study aku pun tak tahu. Aku ni tak pernahlah nak paksa anak2 aku study sebab aku dulu pun bukan jenis study. Pandai2lah bawak diri. Nanti bila dah snap yakni sedar diri, pandai2 nak adjust mana patut. hahah. Memang aku tak paksa, sebab kalau aku paksa pun, bukan dorang nak study pun. So ni aku paksa anak2 yang lain untuk tengokkan Alim study. hahahahhaha. Strategy you know. Habis SPM, budak Alim tu akan sambung belajar di sini ha. Paja kintuit.


By the way, alhamdullilah. Tempat aku ni tak kena typhoon. Aku nak dekat dengan Seoul so jauh dari pantai. Busan dan Jeju yang kena. Teruk juga keadaan.


*Yusuf dah pandai jalan at 10 months. Wah, nanti tunggu genma jumpa Yusuf, dah sure kena gigit nanti.


p/s Yusuf anak Widad. 
aku literally duduk dalam hutan. ni permandangan kat tingkap living room.


Yongin, Korea


***