December 14, 2020

Nak ke Tak Nak?

.

.

.

Alim ni memang tak nak sesangat buat masters.

Dia kata, penat.

Ek eleh. Belajar  online kot sekarang.

Tak lama lagi habislah degree tu.

Maka, aku, dia dan Dr Aliaa pun berbual di kofi kofea kat IOI (masa tak ada air tu).


Aku: Awak ada 3 kakak pensyarah. Haruslah awak pun belajar sampai PHD kan. Kena break record yang anak lelaki pun boleh ada PHD. 

Alim: Abang Aiman and abang mamat tak belajar pun sampai masters. Why me? 

(Hishh, aku sekeh budak ni kang) 

Aku: (Secepat kilat fikirkan jawapan) Abang aiman and abang mamat kerja profesional. Tak perlu belajar sampai masters.

Alim: (Tengok tiktok kat fon dia dan tak nak respons) krik krik

Dr Aliaa: Weh, dengarlah mummy cakap tu!


Akhirnya, beberapa deal dibuat di meja kopi tu. Salah satu...


Dr Aliaa: Kalau siap masters, mummy bagi kereta yang awak guna sekarang. For free. Kalau tak siap masters, awak bayar balik duit kereta tu. 

(Aku pandang Dr Aliaa dengan tajam - patut ada deal lain lagi selain keter).

Alim: Eh, keter tu kan mummy dah bagi Alim for free hari tu?

Aku: Hishhhh.





Awak siap, Alim. Malam kang, mummy nak tampal poster program master dari semua uni kat dinding bilik awak. Semua poster Girls Generation akan dibuang. Awak sabajap. Heh.


Alim yang aku panggil "yang", "honey", "ALIM AL-MUSTAQIM BILLAH" (bila aku marah ya amat), "alim" (panggilan untuk bangunkan untuk solat) atau kalau geram sangat aku panggil "Hoi" je kalau payah sangat nak menyahut. *Gambar kat Jepun 2019


~~~~